Wat zijn proteïneshakes eigenlijk?

Veer veel mensen staat het woord ‘proteïneshake’ gelijk aan gespierde volwassen mannen die dagelijks uren aan een stuk in de sportschool zitten en het type gewichten heffen dat ervoor zou kunnen zorgen dat hun al veel te grote spieren ontploffen.
Dit is een ongelofelijk stereotype idee over het type mensen die met proteïneshakes werken, aangezien in realiteit veel mensen hier echt voordeel uit kunnen halen.

Wat zijn proteïneshakes eigenlijk?

Proteïneshakes zijn over het algemeen een goede manier voor mensen om extra proteïne in te nemen, of ze nu naar de sportschool gaan of ervoor willen zorgen dat ze genoeg proteïne innemen.

De shakes worden normaal gezien geproduceerd uit soja, wei, rijst of eieren als de basis en kunnen vele lekker smaken hebben; waaronder vanille, chocolade en aardbei. De shakes zitten in blikken of flessen die voorgemaakt zijn voor het gemak of in een gepoederde vorm die je zelf kan mengen.

Wat zijn de redenen dat ik echt proteïneshakes nodig heb?

De belangrijkste reden waarom proteïneshakes aan mensen die naar de sportschool gaan wordt gelinkt, is omdat het goed is voor spierherstel, wat kan bijdragen aan het heropbouwen van het weefsel en opbouwen van spieren. Het wordt aangeraden dat een normale persoon ongeveer twee of drie porties proteïne per dag consumeert. Maar een persoon die meer dan dit nodig heeft (bijvoorbeeld als je een actieve job hebt of als je veel naar de sportschool gaat) kan een proteïneshake een goede en lekkere manier zijn om meer aan je dieet toe te voegen.
Aan veel shakes zijn ook natuurlijke vitamines, mineralen, vezels en aminozuren, wat de bouwstenen van proteïnes zijn, toegevoegd. Het menselijk lichaam produceert zijn eigen aminozuren, maar er zijn wel acht belangrijke aminozuren die het lichaam niet kan aanmaken (isoleucine, leucine, lysine, methionine, phenylalanine, threonine, tryptofaan en valine) daardoor kan je gezondheid er echt voordeel aan hebben als je deze toevoegt aan je dieet.
Weiproteïne is misschien wel het beste type shake voor professionele atleten en mensen die naar de gezondheidsclub gaan, aangezien het beste geabsorbeerd wordt en vaak veel proteïne en aminozuren leveren, terwijl er minder vet en koolhydraten in zitten.
Mensen op dieet kunnen ook denken aan proteïneshakes, met weinig vet en koolhydraten, aangezien ze een uitstekend alternatief zijn voor het ontbijt met toegevoegd fruit of een snack, wat je een vol gevoel geeft maar toch weinig calorieën en vet laat opnemen.

Wanneer kan je best proteïneshakes nemen?

Sommige shakes zijn best voor de workout anderen erna.
De beste shake om voor je workout te hebben is er één met veel koolhydraten om je spieren voor te bereiden voor het sporten door meer energie te geven. Het is beter om dit soort shake een half uur voor een workout te nemen.
Voor een post-workoutshake kies je er best één die niet zo veel koolhydraten bevat; een op wei gebaseerde proteïne is het best op dit moment aangezien je lichaam het makkelijker op zal nemen, waardoor het onmiddellijk op je spieren in zal werken. Je kan dit vlak na je trainingssessie innemen, zo snel mogelijk!

Shakes vs. Bars

Er zijn verschillende mensen die misschien niet goed weten of ze best voor shakes of bars kiezen.
Voor al diegenen die de hele tijd op de baan zijn, is een bar misschien de handigere optie, maar toch is het belangrijk om te weten dat de meeste proteïnebars er langer over doen om te verteren waardoor je spieren langer moeten wachten op de herstellende eigenschappen van de proteïne.
Voor diegenen die op hun gewicht letten, zal een bar veel meer calorieën bevatten dan een shake, waarvan de typische hoeveelheid tussen 200 en 500 kcal ligt; er zijn ook extra koolhydraten en vetten waar je voor moet oppassen. Dat gezegd zijnde, een aantal bars bevat eigenlijk meer proteïnes dan wat je kan vinden in een gewone shake.
Tot slot is het best om de meerderheid van de proteïnes uit shakes te halen, maar als je echt geen tijd hebt om op voorhand je shake te bereiden, is een bar misschien een handigere vervanging.


 


 

Kijk TOP 10 IN ELKE CATEGORIE

TOP 10: Proteïn gewichtstoename
TOP 10: Proteïnebar
TOP 10: Proteïnesupplementen
TOP 10: Creatine
TOP 10: Vetverbranders
TOP 10: Multi-vitaminesupplement
TOP 10: Aminozuren
TOP 10: Pre-workout supplementen